Reduceri pentru șoferii „cuminți”, penalizări pentru ceilalți, instrumente noi pentru scăderea prețului, amenzi de cinci ori mai mari, scumpiri dacă conduci mașina soției/soțului fără declarație

Data actualizării: 15 septembrie 2025

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a trimis Parlamentului un pachet amplu de modificări la legislația RCA, cel mai mare de la adoptarea legii în 2017.

Printre noutăți se numără sistemul bonus/malus extins, posibilitatea de a plăti în rate, introducerea franșizei și amenzi de cinci ori mai mari pentru șoferii care circulă fără poliță valabilă. În plus, ASF propune ca fiecare contract RCA să includă toți utilizatorii mașinii, nu doar proprietarul, ceea ce înseamnă că prețul poliței se va calcula și în funcție de riscul fiecărui șofer declarat.

Noi reguli pentru RCA: șoferii declarați, plăți în rate și controale extinse

Conceptul „RCA pe șofer” urmează să fie introdus prin lege, după ce Autoritatea a venit cu o modificare a articolului 6 din Legea 132/2017. Documentul prevede:


„Contractul RCA prevede condițiile generale și specifice de asigurare și conține cel puțin informaţii privind: seria și numărul contractului RCA, data încheierii contractului, părţile contractului RCA, conducătorii auto declarați sau precizarea că acesta este încheiat fără declararea altor conducători auto în afara proprietarului și/sau utilizatorului…”

În completare, ASF arată:

Citește și:

„Se adaugă informațiile ce privesc conducătorii declarați pentru care se evaluează riscul, se calculează prima de asigurare și se poate aplica sistemul bonus-malus”.

Asigurătorii vor fi obligați să vândă polițele RCA și în rate, indiferent de tipul clientului, cu excepții justificate. Până acum, această opțiune era disponibilă dar nu obligatorie, iar multe companii au renunțat la ea din cauza fraudei. Pentru a preveni astfel de situații, ASF propune un mecanism asemănător debitului direct bancar, care să permită încasarea automată a ratelor.

Sistemul bonus/malus va fi modificat pentru a încuraja șoferii disciplinați și a penaliza mai dur pe cei cu abateri. Noua definiție este:

„Sistem prin care, pe baza încadrării în una dintre clasele de bonus sau în una dintre clasele de malus, se acordă reduceri sau se impun majorări ale primei de asigurare, în funcţie de istoricul de daune plătite înregistrate sau în baza altor criterii stabilite prin reglementări A.S.F”.

Potrivit ASF:

„Se modifică pentru a permite ca A.S.F. să stabilească și alte criterii aplicabile în cadrul sistemului bonus-malus.”

În prezent, sistemul se bazează doar pe numărul accidentelor produse într-un interval de timp, cu reduceri de până la 50% sau penalizări de până la 80%. 95% dintre șoferii asigurați se încadrează la categoria bonus, însă situația diferă în funcție de tipul vehiculului.

ASF vrea să interconecteze baza de date AIDA cu cele ale Poliției și RAR. Astfel, șoferii fără amenzi și cu verificările la zi ar putea primi reduceri suplimentare, iar cei cu abateri, penalizări mai mari. Textul propus prevede:

„La încheierea contractului RCA şi pe parcursul derulării acestuia asiguratul și conducătorii auto declarați permit asigurătorului RCA accesul în baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, la evidenţa accidentelor şi a cererilor de despăgubire anterioare, la cazierul rutier din baza de date a Ministerului Afacerilor Interne al conducătorilor auto declarați”.

ASF explică:

„Completare care asigură accesul asigurătorilor RCA la informațiile din baza de date a MAI, în vederea evaluării riscului și calculării primei pe baza sistemului bonus-malus”.

Se are în vedere și utilizarea interoperabilității pentru controale mai eficiente, fără a modifica informațiile prezentate.

O altă schimbare propusă de ASF este introducerea franșizei la RCA, un mecanism care reduce prima de asigurare dacă șoferul acceptă să suporte din buzunar o parte din daune. Documentul ASF arată:

„Se reglementează franșiza ce poate fi stabilită în limita capacității de plată a asiguratului și aplicată în contractul RCA, în scopul reducerii primei de asigurare ce este plătită de către asigurat la momentul încheierii contractului. Franșiza se plătește asigurătorului numai după apariția unei daune și după ce asigurătorul a despăgubit persoana prejudiciată. Franșiza se introduce în contract cu acordul părților”.

Se discută și despre certificatul de daunalitate, un document emis de BAAR care conține istoricul daunelor unui șofer. Acesta va putea fi solicitat nu doar de românii cu mașini înmatriculate în străinătate, ci și de șoferii profesioniști din țară, la cererea angajatorilor. Noul articol de lege stipulează:

„BAAR eliberează certificatul prevăzut la alin. (10) la solicitarea unor persoane care documentează existența unui interes legitim, cu acordul asiguratului și cu respectarea dispoziţiilor legislației naționale și europene privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date”.

ASF explică:

„Similar procesului de interogare existent în sistemul bancar (biroul de credite), se introduce posibilitatea ca acesta să poată fi solicitat și de către persoane care au un interes legitim (ex.: angajatori ai șoferilor pentru care este necesară cunoașterea istoricului de daunalitate al acestora) cu acordul asiguratului și respectarea legislației privind GDPR. Se urmărește responsabilizarea conducătorilor auto cu efect în timp asupra reducerii primei.”

ASF propune și majorarea amenzilor pentru cei care circulă fără RCA sau cu polița suspendată. Sancțiunile se vor aplica atât proprietarului, cât și șoferului, dacă nu sunt aceeași persoană. Textul prevede:

„Contravenția prevăzută la alin. (1) lit. k) se constatată și se sancționează prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare cu amendă în cuantum de 5.000 de lei pentru vehicule având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone și de 20.000 de lei pentru cele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone”.

În prezent, amenda standard este de 1.000 de lei. ASF precizează:

„Cuantumul amenzii are în vedere responsabilizarea asiguraților de a respecta obligația de încheiere a asigurării RCA și totodată situațiile referitoare la daunele medii înregistrare la nivel de piață pe categorii de vehicule”.

Controalele vor fi mai dese și pe mai multe canale. CNAIR, care gestionează deja verificarea rovinietei prin camere fixe și mobile, va putea verifica și RCA-ul. ASF explică:

„Propunere privind completarea atribuțiilor CNAIR în ceea ce privește emiterea proceselor-verbale de constatare a contravențiilor, similar cu cele emise în cazul rovinietelor. CNAIR va constata și aplica sancțiuni proprietarilor prin intermediul mijloacelor tehnice disponibile”.

Alături de Poliția Română și Registrul Auto Român, CNAIR și BAAR vor asigura interoperabilitatea bazelor de date pentru a verifica în timp real dacă o mașină are RCA, ITP și istoricul de sancțiuni. Proiectul prevede:

„Ministerul Afacerilor Interne, Registrul Auto Român, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și BAAR asigură interoperabilitatea bazelor de date gestionate și schimbul de date și informații privind: a) vehiculele înmatriculate/inregistrate și proprietarii/utilizatorii acestora; b) contravențiile și sancțiunile aplicate proprietarilor/utilizatorilor sau conducătorilor vehiculelor; c) efectuarea verificării tehnice periodice a vehiculelor și istoricul de reparații al acestora; d) încheierea asigurării RCA și perioada pentru care asigurătorul RCA a preluat răspunderea; e) alte informații necesare în desfășurarea activității și pentru aplicarea prevederilor prezentei legi.”

ASF explică:

„Corelare a bazelor de date ale autorităților în vederea verificării informațiilor și aplicării sancțiunilor prevăzute de Lege în vederea aplicării unor penalități prin sistemul bonus-malus în funcție de istoricul de contravenții și sancțiuni ale conducătorilor auto declarați pe contractele de asigurare RCA.”

Elementele cheie rămân: RCA pe șofer, plata în rate, franșiză, bonus/malus extins, amenzi majorate și controale prin CNAIR, prezentate exact ca în textul sursă.

Citește și:
🔹ATENȚIE!
Conținutul publicat pe demagog.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨