Ai o mașină produsă între acești ani? Vei plăti obligatoriu o nouă taxa auto! Suma ajunge la 2.000 de lei

Taxa auto pentru mașinile poluante nu va intra în vigoare anul acesta, ci va fi aplicată abia din 2026, a anunțat marți ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, la Digi24. Potrivit acestuia, sunt luate în considerare mai multe variante pentru noul sistem de taxare, inclusiv propuneri venite din partea industriei auto.
Printre posibilități se numără o taxă care ar putea ajunge și la 2.000 de lei pentru șoferii cu mașini vechi și poluante, comparativ cu suma actuală de aproximativ 100 de lei.
Propuneri pentru noua taxă auto
„Am văzut și din domeniul privat au venit câteva analize cu propuneri de modificare a sistemului de impozitare, de taxare a mijloacelor de transport pe plan local, adică la nivelul unităților administrativ-teritoriale. Discuția trebuie purtată, trebuie purtată cu Ministerul Transporturilor, cu autoritățile locale și asociațiile reprezentative ale UAT-urilor, Ministerul Finanțelor, astfel încât în 2025 să putem pune la punct un pachet legislativ nou, de decarbonizare, de reducere a poluării pe tot ce înseamnă mobilitate în România. Acest lucru poate să însemne la anumite categorii de autoturisme, impozite, taxe locale mai mari, pentru că majoritatea acestor taxe se duc în bugetul autorităților locale”, a declarat ministrul Finanțelor.
În plus, Tanczos Barna a menționat că și mașinile mai puțin poluante vor fi supuse taxării, dar la un nivel semnificativ mai redus.
„Pot însemna impozite, taxe mai mici la anumite mijloace de transport care sunt mai puțin poluante și trebuie creat un echilibru astfel încât să fie motivant să circulăm cu mijloace de transport mai puțin poluante”, a spus el.
Ministrul a subliniat că implementarea taxei auto nu va avea loc în 2025, ci cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026.
„Cu siguranță nu în 2025, cel mai devreme pe 01/01/2026”, a precizat el.
România și-a asumat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) implementarea unei taxe pentru utilajele grele și mijloacele de transport poluante. Guvernul trebuie să prezinte până în luna iunie un plan concret în acest sens, înainte de depunerea cererii de plată numărul 4, care are o valoare de 2,7 miliarde de euro. Jalonul revine Ministerului Transporturilor, iar neîndeplinirea acestuia ar putea costa România între 300 și 600 de milioane de euro din fondurile europene, conform unor surse Digi24.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a explicat anterior că această măsură va avea un impact semnificativ, vizând un număr de aproximativ 8 milioane de vehicule.
„Cererea de plată 4 include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut. Tot în 4 avem legea taxării utilajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante. Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste 8 milioane de mijloace de transport”, a explicat Boloș.
Acesta a subliniat că măsura este una complexă și sensibilă, cu efecte asupra unui număr mare de proprietari auto și asupra veniturilor autorităților locale.
„Jalonul este la Ministerul Transporturilor și are o sensibilitate destul de ridicată ca aplicare. Este un jalon foarte important pentru ce înseamnă reformele asumate prin PNRR și de mare complexitate. Afectează mulți posesori de mijloace de transport și are impact asupra bugetelor autorităților locale”, a declarat ministrul.
Astfel, autoritățile trebuie să stabilească detaliile exacte ale noii taxe până la mijlocul acestui an, iar aplicarea efectivă să înceapă în 2026.
Conținutul publicat pe demagog.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨