Atunci când un produs este comandat online, sosește și nu corespunde așteptărilor, oamenii pot contacta comerciantul pentru a rezolva problema. Cu toate acestea, ce se întâmplă dacă sar peste acel pas și doar contestă tranzacția cu cardul de credit? Mai mulți consumatori fac exact asta, unii cu rea-credință, pentru a-și recupera banii de la emitentul cardului, chiar dacă nu există nicio problemă cu achiziția. Este doar un exemplu de așa-numită fraudă ”prietenoasă” sau ”primă parte”, care atrage atenția companiilor de securitate și de carduri de credit, relatează CNBC, informează Agerpres.
Frauda prietenoasă, o problemă cu impact major
Frauda prietenoasă, atunci când un client contestă o debitare legitimă pe care a făcut-o pe cardul de credit, cardul de debit sau altă metodă de plată, este responsabilă pentru pierderi de 100 de miliarde de dolari pentru comercianți în fiecare an, potrivit platformei de verificare a identității Socure. Conform unui sondaj realizat de aceeași companie în octombrie, 35% dintre americani au comis fraude de ”primă parte” și 40% cunosc pe cineva care a făcut-o.
Cu toate acestea, determinarea intenției consumatorului poate fi dificilă pentru comercianți și experți în fraudă. Există situații în care disputa este legitimă, conform legii, dar totuși poate fi etichetată drept fraudă prietenoasă. Deși un procent semnificativ dintre cei implicați în astfel de practici au recunoscut că a fost un accident sau că au făcut acest lucru din cauza dificultăților economice, este important să se acorde atenție atât aspectelor legale, cât și morale ale acestei probleme.
Comercianții suportă cel mai mare impact
Pe lângă impactul financiar considerabil pe care îl are frauda prietenoasă asupra comercianților, aceasta poate afecta și relația acestora cu furnizorii de carduri de credit. Rambursările excesive și disputa continuă a tranzacțiilor contestate pot duce la consecințe negative, cum ar fi amenzi sau comisioane percepute de companiile de carduri. De asemenea, un volum mare de rambursări poate afecta capacitatea unui comerciant de a procesa carduri sau de a menține afacerea pe termen lung.
Majoritatea oamenilor sunt sinceri în relația lor cu comercianții și emitentul cardurilor, însă este esențial ca toate părțile implicate să comunice eficient pentru a evita neînțelegerile care pot duce la contestații frauduloase. Înainte de a depune o dispută, consumatorii ar trebui să încerce să rezolve problema direct cu comerciantul, evitând astfel consecințele negative atât pentru ei, cât și pentru comercianți.